Publikation:
Manuel Donato Diez – Innovation und Wandel
Hildesheim 2008
mit Texten von Beatrix Nobis und Marion Vogt
(deutsch / englisch / französisch / spanisch)
Textauszug:
Für seine Bronzefigur Primavera – Metamorphose der Heliade wurde der Bildhauer Manuel Donato Diez 2007 im Rahmen der Pariser Salonausstellung von der Société Nationale des Beaux-Arts mit der Silbermedaille für Skulptur ausgezeichnet.
Die Figur der Heliade entstand 2006 aus der intensiven Auseinandersetzung des Künstlers mit den Metamorphosen des antiken Schriftstellers Ovid (Buch II, 340-366): als eine der Töchter des Sonnengottes Helios verwandelte sie sich aus tiefer Trauer
um den Tod des Bruders Phaeton in eine Pappel, ihre Tränen wandelten sich zu Bernstein.
Als stark stilisierte Mädchenfigur reckt sich Diez’ Heliade / Primavera empor, ihre filigranen Finger gehen in Blattwerk über. Die subtil aufgebrochene Oberfläche des schlanken Figurenkörpers assoziiert bereits die krustige Rindenstruktur des Baumes. Neben dem ovidischen Metamorphosen-Gedanken klingt hier vor allem auch der Aspekt der alljährlich im Frühjahr sich immer wieder erneuernden Natur an.
In the course of an in-depth analysis of Ovid’s Metamorphoses, M.Donato Díez modelled the figure of the Heliade, daughter of the sun god Helios, at the moment she turns into a poplar tree when mourning for death of her brother Phaeton., and while her tears harden into amber.
Like an archaic Kore, Díez’ Heliade stretches up gracefully in the stylized form of a maiden. The earthbound standing up theme emphasizes this aspect of growing out of the earth, the filigree fingers gradually turn into leafed branches. Getting closer, the dark patina of the bronze figure seems polychromatic and thus subtly alive. Depending on the incident light, small nuances of blue and green appear. A honey-coloured shimmer softly suggests the sound of amber pearls.
The surface of this pillar-like slender body, captured at the moment of breaking open, already links with the transformation of the smooth skin into the porous crust of tree bark. Attracted by the enthralling contrast between Islands of light and shadowy furrows, our gaze seems to penetrate under the skin, into the depth of a psychological realm. As the boundary between the inner and outer becomes permeable, it gets more transparency, the vulnerability of skin and body appears real.
Like an antic chiton, the soft bark texture lies over the body, emphasizing its lines rather than hiding them. This latent ambivalence between nudity and veiling binds the figure into a field of tension which gives it silent power and presence. Thus an Impression of inner movement adheres to the statuary motive itself.
Apart from the idea of metamorphosis, Díez illustrates the aspect of the repeated regeneration of nature in spring. His way of considering the transformation of a body illustrates the theme of permanent change as a principle of existence, and is thus a symbol of vitality.
M.Donato Díez knows how to link the theme of form mutuation with a tactile texture in a specific manner – thereby giving his figure a fascinating corporeality between presence and ambivalence.
1957
in Madrid geboren, als Sohn der Malerin Arlette Jacob-Maquette und des Bildhauers Manuel Diez-Rollan
1973 / 1974
Lehrzeit beim Vater in Berlin
1975 – 1978
Ausbildung zum Steinbildhauer in Frankfurt a. M.
1976 – 1979
Studium an der Frankfurter Städelschule bei Professor Michael Croissant
zahlreiche Aufträge als Stein- und Holzrestaurator
seit Mitte der 1980er Jahre
arbeitet M. Donato Diez als freier Bildhauer in eigenen Ateliers in Mahlerten / Nordstemmen und im französischen Fontainebleau
seit 2008
Mitglied der Société Nationale des Beaux-Arts, Paris (Präsident der Section Sculpture ab 2012) und Mitglied der Fondation Taylor, Paris
Primavera / Heliade © M. Donato Diez
Manuel Donato Diez – Innovation und Wandel (2008)